Linje 82 och Linje 84

SL-logga och Gröna Lund

 

För aktuella tidtabeller, reseplanering och hållplatser hänvisas till  sl.se eller SL-appen.

 

Vår trafik

DFAB driver idag båtttrafiken på SL:s Linje 82 och 84. Linjerna är en del av SL-trafiken i Stockholm, precis som buss, T-bana och spårvagn. Alla SL-biljetter gäller således ombord. 

SL Linje 82

Sträckan Slussen – Skeppsholmen – Djurgården, SL:s Linje 82, trafikeras av färjorna Djurgården 8, 9, 10 och 11. 

SL Linje 84

DFAB driver fr o m våren 2024 SL:s båtlinje mellan Strömkajen i Stockhom City och Ålstäket i Värmdö kommun. 

Den nya båtlinjen består av två båtar som trafikerar Strömkajen – Ålstäket och stannar vid båthållplatserna Slussen, Riset, Koviksudde och Norra Lagnö. Den totala restiden enkelväg är 70 minuter. 

För trafikinformation och tidtabeller se sl.se


Historia Djurgårdsfärjan
(Dagens Linje 82)

Stockholms kollektivtrafik med färjor har en lång historia - redan under 1600-talet fanns transporter med roddbåtar på Stockholms vatten. Djurgårdsfärjans historia har sin början år 1897. Då byggdes sex ångfärjor för att ta besökare till den stora Stockholmsutställningen som arrangerades för att visa hur långt Sverige kommit i industrialiseringen.

De nya färjorna hade en revolutionerande och fiffig konstruktion – färjorna var nämligen byggda likadant i båda ändar. På så vis kunde de snabbt byta riktning vid färjelägren eftersom de inte behövde vända. En effektiv konstruktion som används än idag. Allteftersom byggdes allt fler färjor och fler linjer startades på Stockholms vatten då det visade sig vara både snabbt och enkelt att förflytta sig med båt. Färjorna drevs i början av ångmaskiner. Under 1970-talet byggdes de om och dieselmotorer installerades. Idag används det betydligt miljövänligare bränslet HVO.

De historiska biljett-/pollettkioskerna vid Slussen och Allmänna Gränd har ersatts av färjeterminaler. Vid Allmänna Gränds, vid sidan om terminalen, finns en historisk pollettkiosk att se än idag.